De Vleermuis Johan Creten

Bolsward
Vleermuizen zijn intrigerende, nuttige dieren die met hun jacht op insecten cruciaal zijn in het ecologisch systeem. De vleermuis staat in de Aziatische cultuur symbool voor rijkdom, geluk en een gezegende ouderdom. Bij ons symboliseert hij zowel duistere krachten als een positieve, reddende kracht. Denk aan Batman, of aan de gevels van de grote kathedralen waar hij, in de vorm van waterspuwers, de demonen op afstand houdt. Dat past prachtig bij de afgebrande Broerekerk. De trap op de rug nodigt de bezoeker uit om de vleermuis symbolisch te overwinnen. En... om zichzelf te overstijgen.
Nieuw cultureel erfgoed
in de Friese Elfsteden
Nieuw cultureel erfgoed
in de Friese Elfsteden

brons
3,3 m hoog, 2,4 m breed

Inspiratiebron: de gevel van de afgebrande Broerekerk
Locatie: het Broereplein voor de Broerekerk

 

The making of

 

Johan Creten
(België, 1963) woont in Parijs

De onderwerpen van de keramische en bronzen sculpturen van Johan Creten (1963) lopen uiteen van imposante vogels en vreeswekkende inktvissen tot met scherpgepunte rozen bedekte vrouwentorso’s. Hun rijke symbolische lading is nooit eenduidig en slingert heen en weer tussen verleiding en vrees, kracht en kwetsbaarheid, het sacrale en het demonische. Met zijn katholieke achtergrond en gevoel voor drama voelt Creten de beladen geschiedenis van Bolsward perfect aan.

Johan Creten begon in de jaren ‘80 als een van de weinige kunstenaars te werken met keramiek en geldt tegenwoordig als een van de wegbereiders voor de acceptatie van keramische kunst. Het werk van Creten vindt wereldwijd een plek in belangrijke galeries en musea, en in openbare ruimtes, zoals op de Rijnkaai in Antwerpen. In 2014 viel hem als eerste levende Belg de eer te beurt van een solo-tentoonstelling in het Louvre in Parijs. In 2015 prees veilinghuis Christie’s hem aan als ‘One To Watch’, maar die aansporing heeft de internationale kunstwereld allang niet meer nodig.

www.perrotin.com

Fonteinen