De IJsfontein Birthe Leemeijer

Dokkum
De IJsfontein is ontworpen door de Nederlandse beeldend kunstenaar Birthe Leemeijer. De vorm van de IJsfontein verwijst naar een sculptuur van ijs die ontstond in de smeltende Noordzee tijdens de legendarisch koude winter van 1963. De fontein staat in Dokkum. Dokkum was bovendien in het verleden een belangrijke havenstad tot de zee uit het zicht verdween en is daarnaast het dramatische keerpunt in de Elfstedentocht.
Nieuw cultureel erfgoed
in de Friese Elfsteden
Nieuw cultureel erfgoed
in de Friese Elfsteden

De vorm van de koperen fontein is zo gemaakt dat met de beschikbare energie een maximale hoeveelheid ijs kan worden gevormd. Miljoenen jaren aan evolutie in de plantenwereld hebben de basis gelegd voor deze fibonaccivorm die voor optimale schaduwwerking zorgt.

De fontein wordt omringd door bomen die rood kleuren in het najaar. De bomen verwijzen naar de martelaren van Bonifatius, die op zijn zendelingstocht bij Dokkum om het leven is gebracht.

De IJsfontein is geen dag hetzelfde. IJsbloemen, -baarden en –patronen worden het ene moment gevormd om het volgende moment weer te verdwijnen. Afhankelijk van de stand van de zon, de luchtvochtigheid, de temperatuur, wind en neerslag. De fontein is speelbal van de natuurlijke elementen. De energie voor de fontein wordt via zonnepanelen opgewekt.

Impressie van de IJsfontein op de Markt in Dokkum door Hospers landschapsarchitectuur en stedebouw

 

Materiaal: koper, koelleidingen, zonnepanelen, bomen
Afmeting: ± 2 m hoog, 3 m breed
Locatie: de historisch beladen Markt, opnieuw ingericht naar een plan van Leemeijer, in samenwerking met stedenbouwkundigen en een plaatselijke klankbordgroep.

Birthe Leemeijer
(Nederland, 1972) woont in Haarlem

Het werken in de open ruimte is voor Birthe Leemeijer de ideale conditie om de betekenis van de kunst en haar plaats in de wereld te ontdekken. Het kunstwerk wordt blootgesteld aan veel verschillende perspectieven en invloeden die een betekenis krijgen. Daarnaast speelt de aanwezigheid van de natuur en de waarde die we daaraan toekennen een essentiële rol in haar werk. De natuur wil ze vooral fysiek en zintuigelijk laten beleven. Al haar werk is erop gericht om ons daartoe te verleiden. Maar vrijblijvend is dat niet, want terloops wijst ze erop dat de natuur en het landschap drastische veranderingen ondergaan door culturele, economische en politieke ingrepen en omstandigheden, met onoverzienbare gevolgen. Bij haar onderzoek daarnaar zijn vaak wetenschappers en lokale groepen betrokken. Belangrijke werken die zij realiseerde zijn onder andere L’Essence de Mastenbroek (2005-2012), De onbegrensde tuinen (2013), Vanishing Staircase (2018).

www.birtheleemeijer.nl

Fonteinen