De Vleermuis Johan Creten

Bolsward
“Toen ik bij een van mijn bezoeken aan Bolsward naar de vorm van de gevel van de Broerekerk keek, zag ik ineens het beeld van een vleermuis voor mij. Vleermuizen zijn mysterieuze, wonderlijke dieren. Ze fascineren en intrigeren, de volksverhalen staan er vol van. Het zijn ook nuttige dieren die met hun jacht op insecten een cruciale plek in het ecologische systeem vervullen. In Tjerkwerd, een dorp bij Bolsward, wordt dan ook ieder jaar een grote kolonie zeldzame vleermuizen zorgvuldig geteld.
Nieuw cultureel erfgoed
in de Friese Elfsteden
Nieuw cultureel erfgoed
in de Friese Elfsteden

De vleermuis is niet alleen visueel een prachtig beest, ook symbolisch is hij erg rijk. In de Aziatische cultuur is hij het symbool van rijkdom, geluk en een gezegende ouderdom. Bij ons staat de vleermuis gewoonlijk voor de nacht en duistere krachten, wat je bijvoorbeeld terugziet in de gothic subcultuur. Maar in de populaire cultuur symboliseert hij ook een positieve, reddende kracht, denk aan Batman. Bij de Tarotkaarten staat hij voor Wedergeboorte en in de vorm van ‘Gargouilles’, waterspuwers aan de gevels van de grote kathedralen, houdt hij de demonen op afstand. Dat past natuurlijk prachtig bij de afgebrande en tot nieuw leven gewekte kerk. De Vleermuisfontein is dus als symbool voor meerdere uitleg vatbaar. Hij blijft een mysterie dat ons voortdurend ontsnapt. Maar hij daagt ons ook uit! Want de trap aan de achterkant van het beeld nodigt de bezoeker uit om de Vleermuis te bestijgen en symbolisch te overwinnen. En … om zichzelf te overstijgen. Zo kan de Vleermuis een enorme trekpleister worden en in relatie met de afgebrande kerk een helende functie krijgen.”

Johan Creten (België, 1963) woont in Parijs. Creten begon in de jaren tachtig als een van de zeer weinigen te werken met keramiek en geldt tegenwoordig als een van de wegbereiders voor de huidige acceptatie van keramische kunst. De onderwerpen die hij kiest voor zijn vaak in prachtige kleuren geglazuurde kleisculpturen en grootschalige bronzen beelden lopen uiteen van zeer grote vogels en inktvissen tot uit scherpgepunte rozen opgebouwde vrouwentorso’s en zinnelijke wandreliëfs. Het werk van Creten wordt wereldwijd tentoongesteld in belangrijke galeries en musea en heeft een plek gevonden in tal van openbare ruimtes. Het is zeer gewild bij grote particuliere verzamelaars. In 2014 viel Creten als eerste levende Belg de eer te beurt van een solotentoonstelling in het Louvre in Parijs. In 2015 prees veilinghuis Christie’s hem aan als ‘One To Watch’, maar die tip is voor verzamelaars allang niet meer nodig.

Fonteinen