Onsterfelijke Bloemen – Rikka Shinji Ohmaki

IJlst
“Bij mijn bezoek aan IJlst trof mij hoezeer de geschiedenis en cultuur van de inwoners verbonden is met het water en de natuur in het algemeen. Met name fascineerden mij het geleidelijke ontstaan van de stad vanuit het water en het belang van de Stins daarbij. Toen ik hoorde van het bestaan van de oude, verwilderde stinzenplanten viel voor mij veel op zijn plaats. Wat mij als kunstenaar namelijk mateloos fascineert, is dat cultuur iets is wat zich laag op laag heeft gevormd.
Nieuw cultureel erfgoed
in de Friese Elfsteden
Nieuw cultureel erfgoed
in de Friese Elfsteden

Ze berust op een grote onderlaag die niet verdwijnt, maar waarop door steeds weer nieuwe generaties wordt voortgebouwd. Eigenlijk zoals de stad IJlst is ontstaan. En zoals het ook gaat in de natuur. De prachtige oude stinzenplanten zijn tekens van die onzichtbare onderlaag en van de rol van de mens bij de ontwikkeling daarvan. Die combinatie van natuur, cultuur en mens heb ik voor de fontein van IJlst als uitgangspunt genomen en in verband gebracht met een oude stijl van Japanse bloemschikkunst, ‘Ikebana’ geheten. Daarbij staat het bloemarrangement symbool voor de eeuwige verbintenis tussen mens en natuur. De bloemen van de Rikka-fontein zijn gemaakt van roestvrijstaal en hebben twee verschillende gedaantes. Een aantal ervan is uit staal gesneden en prachtig gekleurd. Een ander deel is gezandstraald op zilverglanzend gepolijst staal, dat doet denken aan de ijzers van schaatsen en dat het licht opvangt en de kleuren van de driedimensionale bloemen weerspiegelt. Dit boeket van bloemen, kleuren en licht rust op een vaasvormig onderstel met een oppervlakte van water. Het water is constant in beweging en rimpelt, bruist, sproeit en stort naar beneden in een groot waterbassin. Er omheen staan mooie banken. ’s Avonds is de fontein verlicht.”

Shinji Ohmaki (Japan, 1971) woont en werkt in Tokyo. Ohmaki is bekend geworden door zijn kleurrijke installaties en videowerken die sterk fysiek en mentaal op het publiek inwerken. Ze verwijzen vaak naar aspecten van de natuur en cultuur die wij vergeten zijn. Zo bracht hij verdwenen bloemsoorten weer tot leven door muren en vloer van een grote zaal te bedekken met in kleurige pigmenten uitgevoerde bloemmotieven die, naarmate er meer op gelopen werd, geleidelijk ook weer verdwenen. Zijn werk richt zich vaak direct op deelname van het publiek. Ohmaki heeft in Azië tal van solo- en groepstentoonstellingen op zijn naam en nam deel aan belangrijke internationale kunstevenementen als de Aichi Triënnale en de Echigo-Tsumari Art Triënnale. Ook ontwierp hij verschillende werken voor de openbare ruimte. In 2016 werd een grote sculptuur van hem onthuld in de Garden Terrace Kiocho in Tokyo. Hij won verschillende prijzen in Japan, China en de VS.

Fonteinen