De Woeste Leeuwen van Workum Cornelia Parker

Workum
”Mijn voorstel is om de heraldische leeuwen op de gevel van het Waaggebouw in Workum te ‘bevrijden’ van hun eeuwenoude plicht om dragers te zijn van het stadswapen van Workum. We voelen mee met deze eeuwenoude, tamelijk naïef aandoende dieren, maar hun theatrale pose wekt ook onze lachlust. Door de leeuwen op de grond te zetten en ze een meer dan levensgrote afmeting te geven, krijgen ze de hoofdrol bij de fontein voor Workum.
Nieuw cultureel erfgoed
in de Friese Elfsteden
Nieuw cultureel erfgoed
in de Friese Elfsteden

De leeuwen staan op enige afstand van elkaar met tussen hen in een lege ruimte. Hun taak is nu om via hun klauwen water naar elkaar te sproeien en daarbij als trotse spreekstalmeesters (‘Kijk naar Workum!’) tussen hun uitgestrekte poten geen symbolisch wapenschild hoog te houden, maar de levende werkelijkheid van de stad. De ruimte, die eerder bezet werd door heraldische symboliek, vormt nu een poort naar het echte leven. De malle houding van de leeuwen, één poot op de grond, de ander hangt vrij in de lucht, nodigt daarbij uit tot komische interactie, waarbij je wel rekening moet houden met plagerige waterstralen. Zo wordt de ruimte tussen de twee beelden een actieve ruimte waar je zorgvuldig mee om moet gaan, tenminste als je niet nat wilt worden! De leeuwen worden door een lokale kunstenaar uitgehakt in Accoya-hout, en gerealiseerd in samenwerking met drie Workumer bedrijven. Ze zien eruit als dubbelzijdige figuren waarvan de rugkant hetzelfde is als de voorkant.”

Cornelia Parker (Verenigd Koninkrijk, 1956) woont en werkt in Londen. Parker vindt voor haar sculpturen en grootschalige installaties inspiratie in dagelijkse voorwerpen en overbekende beelden uit kunst en cultuur. Ze geeft ze op een verrassende manier meerdere nieuwe betekenissen. Daarbij kunnen voorwerpen worden opgeblazen, opgehangen, verdubbeld of uitgerekt. Bij ‘Landschap met geweer en boom’ bijvoorbeeld is een geweer bijna net zo groot als de forse boom waartegen hij leunt. Parker werkt graag met anderen samen, zoals bij de geborduurde versie van de ‘Magna Carta’, het Handvest voor Vrijheid en Rechtspraak, waaraan zowel talloze onbekende mensen als beroemdheden mee borduurden. Parker exposeert wereldwijd in grote galeries en musea en heeft verschillende werken gemaakt voor de openbare ruimte. Zij werd meermalen onderscheiden en werd in 2010 als eerste vrouwelijke kunstenaar benoemd tot Officer of the Order of the British Empire. In 2017 werd zij benoemd tot ‘Official Artist of the 2017 UK General Election’, een unieke en zeer eervolle positie.

Fonteinen