De Vis voor Stavoren Mark Dion

Stavoren
De zee geeft, de zee neemt. Stavoren, ooit een rijke Hanzestad, kan erover meepraten. Overstromingen, zeehandelsoorlogen, een haven die verzandde: meermalen verviel de stad tot armoede. Maar telkens richtte ze zich op en brachten zeevaart en visserij nieuwe welvaart. Volksverhalen als ‘de Vrouwe van Stavoren’ vertellen van dat wisselvallige lot. ‘De Vis voor Stavoren’ voegt daar een nieuw verhaal aan toe, met een knipoog naar een symbolische prent van Pieter Bruegel de Oude: ‘Hoe grote vissen kleintjes eten!’ We zien hoe de enorme open muil van een machtige vis ons langs de watersproeiende lippen naar binnen lokt. Wie ontsnapt in Stavoren de dans?
Nieuw cultureel erfgoed
in de Friese Elfsteden
Nieuw cultureel erfgoed
in de Friese Elfsteden

Foto: Wietze Landman

 

Inspiratiebron: de visserijgeschiedenis van Stavoren en een prent van Pieter Bruegel de Oude
Materiaal: kunsthars, PU-schuim, staal
Afmeting: vis: 3,26 m hoog, 6 m breed, 8,40 m lang
Locatie: het plein bij de Stationsweg

Mark Dion
(Verenigde Staten, 1961) woont in New York

Het veelzijdige oeuvre van Mark Dion is één groot onderzoek naar de manier waarop officiële instituties ons begrip van de geschiedenis, de kenniswetenschap en de natuur vormen en bepalen. Dion duikt daarvoor diep in de geschiedenis van een onderwerp of een locatie en haalt daar als een archeoloog allerlei verborgen aspecten uit tevoorschijn die hij op zijn eigen manier ordent en rangschikt, vaak in ‘Wunderkammer’-achtige installaties. Dat leidt vaak tot verrassend nieuwe inzichten. Dions werk is humorvol, maar kent ook scherpe kantjes, vooral als het onze omgang met het dierenrijk betreft. Zo gaf hij in 2016 met zijn installaties voor het Drents Museum de jacht er kolderiek maar stevig van langs. Dion heeft vele internationale projecten en tentoonstellingen op zijn naam en grote musea als het MoMa in New York en de Tate Gallery in Londen bezitten werk van hem.

www.tanyabonakdargallery.com

 

 

Fonteinen