De IJsfontein Birthe Leemeijer

Dokkum
De vorm van de IJsfontein verwijst naar een sculptuur van ijs die ontstond in het zich terugtrekkende water van de smeltende Noordzee tijdens de strenge winter van 1963. De IJsfontein verwijst ook naar het verleden van Dokkum, ooit een belangrijke havenstad tot de zee uit het zicht verdween. En naar Dokkum als het dramatische keerpunt in de Elfstedentocht. De mate waarin de fontein ijs vormt, is afhankelijk van de hoeveelheid groene energie die wordt opgewekt via zonnepanelen. Hoe meer zon, hoe meer ijs wordt geproduceerd. De IJsfontein wordt omringd door bomen die in de herfst rood kleuren als verwijzing naar de martelaren van Bonifatius.
Nieuw cultureel erfgoed
in de Friese Elfsteden
Nieuw cultureel erfgoed
in de Friese Elfsteden

Let op: een bezoek aan Dokkum is altijd de moeite waard, maar de IJsfontein is nog niet geplaatst. De fontein is uniek; het op een duurzame manier maken van ijs in de buitenlucht onder uiteenlopende weersomstandigheden is daarom pionierswerk. Er is meer tijd nodig om de juiste techniek te ontwikkelen. De verwachting is dat de IJsfontein in het laatste kwartaal van 2018 gereed zal zijn.
Lees meer hierover.

Impressie van de IJsfontein op de Markt in Dokkum door Hospers landschapsarchitectuur en stedebouw

 

Materiaal: beton of metaal, koelleidingen, zonnepanelen, bomen
Afmeting: ± 2 m hoog, 3 m breed
Locatie: de historisch beladen Markt, opnieuw ingericht naar een plan van Leemeijer, in samenwerking met stedenbouwkundigen en een plaatselijke klankbordgroep.

Birthe Leemeijer
(Nederland, 1972) woont in Haarlem

Birthe Leemeijer staat bekend om de grondigheid waarmee zij zich in de geschiedenis van een locatie verdiept en haar gerichtheid op de persoonlijke ervaring en deelname van de bezoeker. Steeds draait het daarbij om de fysieke en zintuigelijke beleving van de natuur en het landschap, maar tussen neus en lippen door komen ook de verborgen sociaal-politieke aspecten aan de orde. Zo schuift ze met het project ‘De onbegrensde tuinen’ de uit Azië afkomstige tulp naar voren als een soort migrant, maar merkt ze ook fijntjes op dat de tulpenmanie in de 17e eeuw een van de eerste kapitalistische crises heeft veroorzaakt. Leemeijer werkt bij voorkeur samen met lokale groepen en wetenschappers. Zij ontving tal van opdrachten voor werk in de openbare ruimte en exposeert bij toonaangevende musea en kunstinstellingen in Nederland en de Verenigde Staten. Haar werk is verschillende malen bekroond.

www.birtheleemeijer.nl

Fonteinen