De IJsfontein Birthe Leemeijer

Dokkum
“De basisvorm van de IJsfontein is ontleend aan een foto van Erik Koch, genomen tijdens de legendarische winter van 1963 toen zelfs de Noordzee bevroren was. De foto toont hoe zich een sculptuur van ijs had gevormd in het terugtrekkende water. De vorm, uitgevoerd in beton, verwijst ook naar het verleden van Dokkum, ooit een belangrijke havenstad tot de zee uit het zicht verdween. De vorming van het ijs wordt continu bepaald door het spel van de elementen.
Nieuw cultureel erfgoed
in de Friese Elfsteden
Nieuw cultureel erfgoed
in de Friese Elfsteden

De verschillende delen van de sculptuur bevriezen en ontdooien, gestuurd door de weersomstandigheden. Waterdruppels van vers gesmolten ijspegels vallen neer op nog vriezende delen en vriezen weer aan. De zijkanten van de gestapelde elementen krijgen een structuur die ‘ijsbaarden’ kan vormen. De mate waarin de fontein ijs vormt, is afhankelijk van de hoeveelheid groene energie die wordt opgewekt via zonnepanelen – deze zijn onderdeel van het kunstwerk. Inwoners van Dokkum kunnen, als zij dat willen, ook panelen voor hun huishouden toevoegen. Daarvoor zal een energiecoöperatie worden opgericht. ‘De IJsfontein’ is ontworpen voor de Markt in Dokkum en wordt daar omringd door eiken (Quercus Palustris, oftewel Moeraseik). De Markt is een beladen historische plek waar, naar men zegt, de volgelingen van Bonifatius liggen begraven. Bonifatius hakte de Heilige Eik om die door de heidense Friezen werd vereerd. De bomen herinneren aan deze geschiedenis en de martelaren en kleuren bloedrood in het najaar.”

Birthe Leemeijer (Nederland, 1972) woont en werkt in Haarlem. Leemeijer staat bekend om de bijzondere wijze waarmee zij zich in haar werk op een locatie en zijn geschiedenis richt en daarbij de persoonlijke ervaring en deelname van de bezoeker zoekt. Voorop staat daarbij de fysieke en zintuigelijke beleving van de natuur en het landschap, waarbij verborgen sociaal-politieke aspecten onnadrukkelijk aan de orde worden gesteld. Met het recente project ‘De onbegrensde tuinen’ bijvoorbeeld, schuift ze de uit Azië afkomstige tulp naar voren als een soort migrant en wijst ze erop dat de tulpenmanie in de 17e eeuw een van de eerste kapitalistische crises heeft veroorzaakt. Leemeijer werkt graag samen met lokale groepen en wetenschappers. Zij ontving tal van opdrachten voor werk in de openbare ruimte en exposeert bij toonaangevende musea en kunstinstellingen in Nederland en de Verenigde Staten. Haar werk is verschillende malen bekroond.

Fonteinen